NPF-nätverk för skolpersonal

20040014007

07.04.2025 - 04.11.2025

Anmälningstid: 18.12.2024 00:00 - 31.03.2025 00:00
Plats: Aboa vetus
Adress: Östra strandgatan 4-6, 20700 Åbo
Tillgång: Det finns lediga platser
Kursavgift: Gratis
Tid: Måndag 15:00-16:30
Onsdag 15:00-16:30
Torsdag 15:00-16:30
Tisdag 15:00-16:30
Visa alla tidpunkter

Har du elever med utmaningar att koncentrera sig, minnas eller styra sitt beteende? Finns det elever som har ett utåtagerande beteende? Då kan det hända att du har elever med NPF i klassrummet.

Välkommen med på Folkhälsans NPF-nätverksträffar för skolpersonal! Vi träffas fem gånger under året i Åbo. Syftet med våra träffar är att skapa ett stödnätverk för personalen för hur man kan stöda elever med NPF (t.ex. ADHD, autism och språkstörning) i skolan. Varje träff har ett tema och gruppledarna ger en inblick i forskning och metoder kring temat, vilket varvas med praktiska tips och samtal. Deltagarna erbjuds möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter och får med sig praktiska tips och metoder som enkelt går att använda i skolvardagen.

Gruppledare: specialpsykolog Mira Öhman, ergoterapeut Pia Forsman och talterapeut Fredrika Wahrman

NPF-nätverket för skolpersonal bekostas av stiftelser och är kostnadsfritt för deltagarna.

Träff 1: NPF i klassrummet Information om de vanligaste diagnoserna inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och framförallt fokus på hur skolvardagen kan se ut för dessa elever.

Träff 2: Lågaffektivt bemötande/lösningsfokus i skolan Lösningsfokuserat förhållningssätt i skolan erbjuder en metod att diskutera och ta itu med utmaningar hos elever med NPF genom att lära sig se och känna igen styrkor, inlärningsstilar och mönster som stödjer den unika elevens inlärning. Ett lågaffektivt bemötande är både ett förhållningssätt och en metod för att hjälpa elever med NPF att behålla sin självkontroll och kunna samarbeta.    

Träff 3: Energivård Elever med NPF blir lätt belastade och under träffen samtalar vi kring hur man kan identifiera stressorer och bemöta elever som är belastade. Vi går även igenom praktiska metoder för hur man kan stöda återhämtningen och konkreta hjälpmedel som kan användas i skolvardagen.

Träff 4: Tydliggörande pedagogik - Visuellt stöd och tydliggörande pedagogik är en grundsten för att stöda elever med NPF. Syftet är att medvetandegöra de metoder som skapar en fungerande inlärningsmiljö för elever med NPF. Fokus på träffen är praktiska exempel, tips och idéer samt erfarenhetsutbyte.

Träff 5: Föräldrasamarbete och utvärdering - Elever med NPF behöver stöd i skolan, men även hemma. Under träffen samtalar vi kring olika sätt att samarbeta med elevernas föräldrar. Dessutom sammanfattar vi diskussionerna som förts under de tidigare träffarna och tillsammans utvärderar vi metoderna som använts under hösten.

Kontaktinformation

Fredrika Wahrman
fredrika.wahrman@folkhalsan.fi

Sista anmälningsdag

31 mar

Kursstart

07 apr